Knedlíky na mnoho způsobů – místo ověřené klasiky vyzkoušejte rýžové nebo jáhlové

Knedlíky na mnoho způsobů – místo ověřené klasiky vyzkoušejte rýžové nebo jáhlové
zdroj: Shutterstock

Knedlíky jsou tradiční českou přílohou k mnoha různým jídlům. Jejich klasická varianta z pšeničné mouky se dá nahradit zdravější verzí, knedlíky se dají i různě obohatit a netradičně ochutit. Máme pro vás tipy na to, jak nechat do vaší kuchyně vstoupit pestrost.

Nahraďte pšeničnou mouku alternativami
Hned prví změna nemusí být velká, ale chuťově ji jistě doceníte. Klasickou polohrubou mouku můžete nahradit polohrubou špaldovou moukou, která obsahuje více vlákniny a je pro náš organismus lépe stravitelná. Sehnat se dá i mouka celozrnná, polohrubá kukuřičná, pohanková nebo rýžová, využít můžete dokonce i mouku žitnou. Všechny tyto druhy obsahují méně lepku nebo žádný, a jsou proto lehčí variantou. Chuť má každá specifickou, pro experimentování doporučujeme postupné nahrazování ingrediencí. Ze začátku je možné nahradit třeba jen část mouky, abychom si zvykli na neobvyklou chuť a zjistili, jak se která mouka při vaření a kynutí chová. Kukuřičná mouka udělá těsto křehčí, knedlíky pouze z ní však mají tendenci se rozpadat, proto je její smíchání s moukou špaldovou nebo rýžovou více než vhodné.

Pokud chcete do knedlíků přidávat pečivo, opět je vhodné a i velmi lahodné nahradit jej celozrnným. Mléko je možné nahradit sójovým či jiným přírodním, dokonce i jogurtem nebo čistě jen vodou.

Knedlíky z brambor a batátů – s bylinkami nebo oříšky
Bramborové knedlíky můžete oživit nejen přidáním netradiční mouky, ale také kombinací klasických brambor s batáty. Vhodný poměr brambor a batátů je 1:1. Dále postupujte v přípravě stejně jako u běžných bramborových knedlíků. Tato varianta je velmi dobrá také v kombinaci s bylinkami, a dokonce můžete vyzkoušet i přidání nasekaných vlašských ořechů. Oříšky je vhodné předem opražit a použít je jako náplň do kulatých knedlíčků. Bylinky lze přidávat čerstvé i sušené, čerstvé bylinky vždy operte a osušte a nakrájejte na drobno. Můžete vybírat například z pažitky, tymiánu nebo bazalky. Z koření můžeme do knedlíků přidat pepř a muškátový oříšek.

Knedlíky z celého zrna – z jáhlů či rýže
Pro přípravu knedlíků se pro někoho možná překvapivě dají použít i vařené jáhly. Po jejich uvaření a změknutí (cca 20 min) je nechte vychladnout a poté z nich spolu s vejcem a solí uhněťte těsto, ze kterého se již dají tvarovat knedlíky. Do těsta je možné přidat i pár lžic některé z výše uvedených mouk. Po vytvarování obalte knedlíky v mouce a dejte vařit. Stejně tak je možné použít uvařenou rýži, do které přidejte pro lepší propojení těsta kromě vejce a soli ještě rýžovou mouku. Takovéto knedlíky jsou opravdu lehce stravitelnou variantou.

Olej pro zvláčnění
Pro získání vláčnějších knedlíků můžete do těsta přidat i lžíci oleje – například olivového nebo sezamového. Nesmíme však zapomenout, že i tyto oleje dodají knedlíkům zase o trochu jinou chuť.

Pro přípravu zdravých variant se tedy nemusíme obávat libovolných kombinací. Nápadům se meze nekladou, ale vždy je vhodné experimentovat s citem a postupně, aby nás výsledná chuť potěšila. Vždy je také vhodné se zamyslet nad tím, k čemu knedlíky připravujeme. Pokud chceme opravdu zdravý, lehký oběd nebo večeři, musíme myslet nejen na složení knedlíčků, ale i na vhodnou přípravu například omáčky a masa.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Masticha – léčivá pryskyřice z řeckého ostrova Chios

Masticha – léčivá pryskyřice z řeckého ostrova Chios

Účinky pryskyřice, která se označuje jako masticha, jsou známy po staletí. Do Evropy se však více rozšířila až v posledních několika letech. Přitom má příjemnou vůni i chuť a nespočet léčivých účinků.

Čtěte dál
Polozapomenutý libeček zažívá obrození! Jaké jsou jeho prospěšné účinky na zdraví?

Polozapomenutý libeček zažívá obrození! Jaké jsou jeho prospěšné účinky na zdraví?

Snadné pěstování, výborná chuť, široká využitelnost a řada účinků pozitivně ovlivňujících zdraví. To všechno lze říci o libečku, původně...
Žampiony: výborná potravina pro hubnoucí jídelníček

Žampiony: výborná potravina pro hubnoucí jídelníček

Žampiony jsou ideální nízkoenergetickou potravinou, kterou v jídelníčku ocení jak zdraví, tak nemocní. Neobsahují žádný tuk ani cholesterol,...