Psyllium – vláknina, která dostane vaše střeva opět do kondice. Jak ho užívat?

Psyllium – vláknina, která dostane vaše střeva opět do kondice. Jak ho užívat?
zdroj: Shutterstock

S přicházejícím jarem přichází také čas na očistu našeho organismu. Nemusíte držet zázračné detoxikační kúry, postačí když se zaměříte na zdraví a očistu vašich střev. K tomu vám může skvěle pomoci rozpustná vláknina, psyllium.

Psyllium je hojně využíváno jako přírodní rozpustná vláknina. Získává se z jednoleté rostlinky, která se vyskytuje především v Indii, ale pěstuje se i v Pákistánu, Iráku, severní Africe a Austrálii – jedná se o jitrocel indický neboli vejčitý (Plantago ovata). Má nenápadné kvítky a drobné krátké listy, které vyrůstají ve spirále a jsou porostlé jemným chmýřím. Při sklizni se z jitrocele získávají vyčištěné obaly semen a toto osemení je právě oním přírodním zdrojem rozpustné vlákniny. Neobsahuje žádná barviva ani konzervační látky, žádné chemické přísady. Má minimum kalorií a není návykové. Neobsahuje lepek ani mléčnou bílkovinu, ale ze začátku užívání je potřeba být přeci jen opatrný, protože i na psyllium může u některých jedinců vznikat alergie. Podobný typ vlákniny obsahují některé obiloviny, například oves a ječmen.

Proč je psyllium prospěšné?
Vláknina je velmi důležitou složkou našeho jídelníčku. Pokud jí jíme málo, průchod trávené potravy se v žaludku a střevech zpomaluje, může docházet k nepříjemné zácpě a nadýmání, a hromadí se nebezpečné odpadní látky – toxiny. Když přijímáme více vlákniny, doba trávení se značně zkracuje a mimoto mechanicky čistíme, doslova kartáčujeme střeva a podporujeme jejich peristaltiku. Psyllium absorbuje toxiny, které uvolňují hnilobné bakterie, a snižuje kontakt škodlivin se sliznicí žaludku a střev. Proto je psyllium využíváno i jako součást detoxikačních kúr.

Jak to funguje?
Psyllium má schopnost absorbovat velké množství vody, a tak vzniká měkký gel, který ještě dál vstřebává tekutiny ve střevech. Psyllium je schopné zvětšit svůj objem v trávicím traktu více než dvacetkrát, čímž podporuje činnost střev a pravidelné a snadné vyprazdňování. Zbavuje nás pocitu hladu, udržuje optimální hladinu cholesterolu v krvi, brání ukládání tuků a reguluje trávení cukrů.

Pomáhá!
Nejenže nám psyllium usnadňuje trávení, ale pomáhá tak i při hubnutí, očistné kúře a redukčních dietách. Tím, že absorbuje tekutiny, pomáhá i při průjmech. Funguje jako prevence rakoviny tlustého střeva a při cukrovce, protože prodlužuje vstřebávání jednoduchých cukrů a stabilizuje hladinu glukózy v krvi. Působí jako tzv. prebiotikum, nestravitelná složka potravin, která podporuje aktivitu střevní mikroflóry. Psyllium také snižuje hladinu LDL cholesterolu,  neboli tzv. špatného cholesterolu v krvi.

Forma užívání
Nejčastěji se psyllium prodává ve formě hrubšího prášku, někdy se s ním můžeme setkat i v kombinaci s laktobacily v probio kapslích. Někdo může dát přednost užívání ve formě šumivého granulovaného prášku, a dokonce se dá přidat například do domácích sušenek – v této formě se dá i zakoupit. Přidat jej můžeme i například do těst na pečení bezlepkového nebo cizrnového chlebíčku.

V práškové formě se užívá nejčastěji ráno nalačno, a to 1 až 2 čajové lžičky rozpuštěné ve vodě. Lze ho ale užívat i po jídle či kdykoli během dne půl hodiny před jídlem, nebo večer. Protože nemá žádnou chuť, lze ho osvěžit ovocnou šťávou, mléčným koktejlem, řidším jogurtem, mlékem, můžeme ho přidávat do kaší. Pro jeho vysokou absorpci vody je ale důležité jej v každém případě vždy i hodně zapít, nejméně 250–300 ml vody či čaje.

Užívání psyllia je tedy užitečné pro všechny, kdo si chtějí udržet trávicí soustavu v dobré kondici, vhodné je pro seniory, kteří mívají častěji problémy se zažíváním, a pro vegetariány. Není však vhodné pro malé děti, nemělo by se užívat společně s léky a těhotné ženy by se měly raději vždy poradit se svým lékařem.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Jak udržet na uzdě hormon hladu, ghrelin?

Ghrelin neboli „hormon hladu“ hraje v redukci i udržování hmotnosti zásadní roli. Jeho úkolem je signalizovat mozku potřebu doplnit energii jídlem. Jak ho udržet pod kontrolou společně s váhou?

Čtěte dál
5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

S dnešní situací nikdo nepočítal. Přesto můžeme podle odborníků i v této těžké době udělat něco, abychom alespoň minimalizovali riziko...
Jak se bránit nákaze? Speciální dechové cvičení na podporu plic a vhodný doplněk stravy

Jak se bránit nákaze? Speciální dechové cvičení na podporu plic a vhodný doplněk stravy

Většinou mají problémy s imunitou malé děti od 3 do 6 let a starší lidé nad 65 roků a lidé s velkou psychickou zátěží. Tyto skupiny...

Videorozhovor