Protáhněte tělo i mysl aneb letní jóga pro začátečníky

Protáhněte tělo i mysl aneb letní jóga pro začátečníky

S nástupem jara a jeho přechodu do léta cítíme ve vzduchu příliv nové energie a svěžesti. Oproti dlouhým zimním měsícům, kdy jsme si postupně zvykli na absenci slunečního světa, cítíme znovu touhu trávit co nejvíce času venku a čerpat sílu z přírody, která se tak krásně probouzí. Oslavme toto probouzení se jógou a protáhněme tělo i mysl příjemným a nenásilným způsobem.

Jóga je cvičení, které jde do hloubky. Nejedná se totiž o pouhou aktivitu fyzického těla, ve smyslu tělocviku, ale především o posílení mysli a ducha. A spolu s nimi sílí i tělo fyzické. Každý si k této rovnováze dojde jinak – někdo přes fyzické cvičení, jiný přes poznání vnitřní. Obě složky jsou ale nedílně provázány a k uvědomění toho pomáhá právě jóga. Což je tak osvobozující!

Ve jméno svobody
Poslouchejte impulsy, které k vám z těla přicházejí. Vyslyšte volání přírody, která láká ven a dopřejte si zažít jedinečný zážitek splynutí sebe sama se vším, co vás obklopuje. Vůně, energie, pozitivita. To vše můžete načerpat z čerstvého letního vzduchu a ukotvit to v sobě, aby se to stalo součástí vaší stabilní vnitřní pohody nezávislé na okolním světě. Přesto všechno ale zůstávejte při praxi u sebe, se svým dechem. Protože právě odtud dokážete plně vychutnat vše, co život přináší. Bez vykořisťujícího a mnohdy tíživého vlivu emocí. Nadhled je to, co pomáhá jóga vytvářet.

Pozdravte slunce
A když už mluvíme o tom letním slunci, pojďme jej společně rovnou pozdravit. Vezměte si podložku ven, na nějaké místo, kde se cítíte dobře a příjemně. Lehněte si nejprve na záda do polohy šavásány, ruce nechte ležet podél těla, dlaněmi vzhůru. Obraťte pozornost dovnitř, k dechu a dráze, kterou v těle vykonává. Vnímejte dechové pohyby, sledujte, kam vás dech vede. Zůstaňte takto tak dlouho, jak dlouho vám to bude příjemné. Poté se zvedněte nahoru do stoje do polohy hory. Nohy mějte u sebe, ruce podél těla obrácené dlaněmi vpřed. Za temenem hlavy se vytahujte vzhůru za principem, který vším prostupuje a vše převyšuje. Bradu lehce tlačte k hrudní kosti, ramena od uší. Vnímejte chodidla jako pevné spojení se zemí a uvědomte si tři body opory, trojúhelníkový systém, který zde máte – palec, malík, pata. Za zavřenýma očima vnímejte dech a hledejte v poloze klid a stabilitu.

Vzdejte holt vyššímu principu
Nadechněte se a s výdechem spojte dlaně před hrudníkem tak, aby palce směřovaly do jeho středu. S nádechem jdou paže vzhůru, můžete se lehce zaklonit, ovšem pouze od pupíku nahoru, spodní část těla se záklonu neúčastní a kostrč stále padá dolů mezi paty. Pozdravte slunce a vnímejte teplo a světlo, které vám předává. S výdechem přejděte obratel po obratli dolů do předklonu, dlaně položte vedle chodidel tak, aby palce od rukou byly v jedné linii s malíky od nohou. Všimněte si geniality lidského těla – na vnějších stranách palců rukou jsou malé prohlubně, které přesně zapadnou do vyoblených vnějších stran malíků nohou – podobně jako puzzle. Pokud nedosáhnete dlaněmi na zem s nataženýma nohama, pokrčte v kolenou tak, jak potřebujete. 

Jezdec hledící vpřed, střecha a probuzení spícího hada
S nádechem odkročte pravou nohou vzad a zaujměte polohu jezdce. Otevřete hrudník, pohled směřujte vpřed, abyste viděli na cestu. Vepředu nejde koleno před špičku a pánev padá dopředu a dolů. S výdechem přejděte do polohy střechy, nohy mějte u sebe, paty tlačte do země (nemusí se země dotknout) a odtlačujte se od dlaní. Neprotlačujte mezi-lopatkovou oblast k zemi, naopak se vytahujte za kostrčí šikmo vzhůru, pohled směřujte k pupíku a hlavu mějte v prodloužení páteře. Nadechněte se a s výdechem přejděte do polohy vzporu, kolena spusťte na zem a hrudník mezi dlaně tak, aby palce rukou byly v jedné úrovni s bradavkami. S nádechem se posuňte lehce dopředu a zvedněte hrudník nahoru do polohy kobry. Dlaně jsou o zem pouze opřené, pracují svaly podél páteře. Ramena tlačte dolů, otevírejte hrudník, lokty mějte u těla, paty u sebe, hýždě uvolněné. S výdechem se odtlačte od dlaní a vraťte se do střechy. S nádechem přejděte na špičky a levé chodidlo vložte mezi dlaně tak, abyste se zase ocitli v poloze jezdce. S výdechem přejděte do předklonu. S nádechem spojte dlaně a obratel po obratli se vracejte nahoru, s pažemi nad hlavu. S výdechem vraťte dlaně před hrudník a s nádechem celé opakujte na druhou nohu. 

Závěrečná relaxace v šavásáně
Jakmile dokončíte i druhou stranu, máte za sebou jedno kolo pozdravu slunci. Udělejte jich tolik, kolik vám bude pohodlné. Celou dobu se snažte zůstat pozorností u dech a sledujte, jak se vám daří sladit jej s pohybem. Praxi zakončete v leže na zádech v poloze šavásány a nechte v sobě doznít pocity z uplynulého cvičení.

Otevřít galerii

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!