Chemie v kuchyni: Proč nám slunečnicová semínka občas při pečení zmodrají?

Chemie v kuchyni: Proč nám slunečnicová semínka občas při pečení zmodrají?
zdroj: Adobe Stock

Slunečnicová semínka jsou oblíbenou součástí semínkových směsí, müsli i raw tyčinek, ale i celozrnného pečiva či čistozrnných chlebů. Obsahují významný podíl zdraví prospěšných tuků, vitamíny a minerály a rozhodně by v našem jídelníčku neměly chybět. Jak jsou pro nás nejvíce prospěšné a na co si při jejich konzumaci dát pozor?

Loupaná, neloupaná
Slunečnicová semínka jsou technicky v podstatě plody slunečnice s přízvučným latinským názvem Heliathus annuus. Jedna slunečnice může najednou obsahovat až 2000 semínek. Slunečnice se pěstují jednak pro slunečnicový olej a jednak pro přímou konzumaci. Ta pro přímou spotřebu mají charakteristické bílé proužky na černých slupkách, díky kterým je zaručeně rozeznáte. Semínka určená pro zpracování na olej mají slupku plně černou. Tak jako tak se slupka nekonzumuje, pakliže si tedy koupíte semínka neloupaná, při jejich rozkousání byste ji měli vždy vyplivnout.

Nutriční stránka
Semínka a oříšky jsou obecně velmi zdravé. Každý druh má ale jiné přednosti. Slunečnicová semínka vynikají v obsahu vitamínu E, ale také selenu, o kterém se mluví v souvislosti s antioxidační kapacitou. Pro obsah selenu jsou doporučovány para ořechy, nyní ale už víte, že bohatě postačí si pravidelně dopřávat plody slunečnice. Pro svůj obsah flavonoidních látek jsou také dobrou prevencí chronických onemocnění. Hrst semínek (30 g) vám také dodá 30 % denní doporučené dávky hořčíku – jsou tedy výborným stabilizátorem stresu a pracovního vypětí.

Má konzumace semínek nějaká úskalí?
V prvé řadě je to velké množství energie ve vztahu ke gramáži. To je ale společné všem ořechům a semínkám. Co by vás ale mělo zajímat je kvalita, protože je u nich riziko kontaminace kadmiem. Kadmium je těžký kov, který může poškodit vaše ledviny. Slunečnice mají tendenci do sebe kadmium vázat z půdy a ukládat ho právě ve slunečnicových semínkách. Nemusíte se však obávat, museli byste sníst okolo 300 g semínek týdně, aby se na vás chronická expozice nějakým způsobem projevila. Minimálně je ale dobré o tom vědět a nedopřávat si je např. denně v množství 40 g. To už hranici překročíte. Pozor si také dejte na potenciální alergie, které sice nejsou tak časté, ale objevit se rozhodně můžou.

Naklíčená slunečnice nebo ořechový krém
Nejvíce prospěšná jsou semínka ve svém naklíčením stavu – v této podobě jsou totiž živiny nejvíce přístupné. Naklíčit nebo namočit si je můžete doma, lze je ale už i koupit v obchodech se zdravou výživou. Výborné je také ořechové máslo ze slunečnicových semínek. Před jeho přípravou je dobré semínka aktivovat: namočte je na 2 hodiny, poté je rozprostřete na plech a dobře usušte v troubě při nízké teplotě, na závěr je rozmixujte do hladkého krému a skladujte v čisté skleničce. Ořechový krém byste měli do týdne zpracovat. Využít ho můžete i při vánočním pečení.

Proč nám občas semínka zmodrají?
Všimli jste si někdy, že když pečete se semínky, zmodrají vám? A nejenom ony. Modrá barva vzniká reakcí kyseliny chlorogenové a jedlé sody (hydrogenuhličitanu sodného). Jedná se naštěstí o naprosto neškodnou reakci, které se nemusíte obávat.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!