Jógová sestava pro podporu jarní očisty a detoxikace

Jógová sestava pro podporu jarní očisty a detoxikace
zdroj: Unsplash

Jaro je oficiálně tady a spolu s ním se v nás probouzí nová energie toužící po volnosti, svobodě a očistě. Vůni, kterou přináší svěží jarní větřík, plně ucítíte teprve tehdy, když se zbavíte všeho, co vás tíží a vkročíte do další etapy čistí, svěží a spokojení jako malé děti. Asi tušíte, kam míříme. Ideálním pomocníkem bude jóga. S její pomocí uvolníte tělo i mysl.

Každé roční období má něco do sebe. Podzim a zima bývají ale charakterizovány nižším výskytem slunečního svitu, což může na mnohé působit poněkud tísnivě. Sluníčko dává teplo, energii a dobrou náladu, kterou naopak mrazivý a ponurý zimní vzduch mnohdy ubírá. Vlivem chladu a větru se choulíme do sebe – vnitřně i fyzicky. Kulatíme záda, ramena nám klesají, tělo se hrbí, trávení zhoršuje, nálada klesá pod bod mrazu podobně jako teploty. Očista, jejíž nutnost s přicházejícím jarem nabývá na naléhavosti, musí tedy začít tam, kde pramení všechno to rozčarování – uvnitř. Jóga nám pomůže otevřít srdce, spolu s ním mysl a spolu s ní i hrudník. Otevřeme se tak všemu skvělému, co na nás v životě čeká, co nás obklopuje a naučíme se to milovat přesně takové, jaké to je. Protože si uvědomíme krásu neopakovatelné přítomnosti.

Moc a síla dechu
Začněte tím, že z jógy vytvoříte rituál, který dodá chuť rannímu probouzení. Nechce se vám vylézat z vyhřáté postele? Nemusíte. Začínáme přece zevnitř. Proto si klidně ještě poležte, ze zavřenýma očima, na zádech, s pažemi volně loženými podél těla. V poloze mrtvoly, šavásany, obraťte pozornost dovnitř k dechu a k dráze, kterou v těle vykonává. Sledujte dechové pohyby a vyprázdněte s jejich pomocí svou mysl. Soustřeďte se na dech, nic jiného teď není důležité. Poté se přesuňte na rovný povrch, třeba na jógovou podložku. Pokrčte nohy, zapřete je o chodidla. Jemně se odtlačte od chodidel a vnímejte aktivaci pánevního dna. Za temenem hlavy se vytahujte vzhůru, hrudník naopak tlačte dolů a spodní žebra k sobě. Uvědomte si spojení spodních žeber s pánví. Nadechněte se do břicha, do stran, do hrudníku a do klíčních kostí a s výdechem nechte hrudník klesnout a spodní žebra stáhněte dolů a k sobě. Dýchejte plným jógovým dechem, držte u dechu pozornost a vnímejte, jak se celé tělo plní novou energií, jak je okysličováno a prokrvováno.

Otevřete hrudník
Přejděte na všechny čtyři – dlaně mějte pod rameny, kolena pod kyčlemi, rovná záda, spodní žebra u sebe. Proveďte polohu kočky, s nádechem obratel po obratli od kostrče přejděte do prohnutí, s výdechem do vyhrbení. Několikrát zopakujte. Poté zvedněte ze země pravou ruku a podsuňte pod levou. Pravý spánek položte na zem, levou ruku zvedněte ze země a položte hřbet dlaně na bedra. Ramena držte dole, dýchejte plným jógovým dechem a otevírejte s každým nádechem hrudník. Nezapomeňte na spojení žeber s pánví. Zopakujte na druhou stranu.

Rotujte
Z polohy kočky pomalu přejděte do polohy kobry, v níž vydržte po dobu několika nádechů a výdechů. Poté zvedněte ze země pravou nohu, veďte ji přes záda tak, aby se chodidlo dotklo země a vy se od něj mohli odtlačit. Levá ruka je v poloze svícnu, pravá ruka natažená, dlaní do země a touto dlaní se odtlačujete od země. Prodýchejte a zopakujte na druhou stranu. Vraťte se do polohy kočky, pravou nohu protáhněte do prodloužení páteře a s výdechem podsuňte pod tělem, položte pokrčenou na zem tak, aby vnější strana stehna a lýtko směřovaly dolů. Na zem položte hrudník, hlavu nechte buď na bradě, nebo položte na levý spánek. Ruce jsou v poloze svícnu, ramena tlačte dolů, dlaně do země a dýchejte plným jógovým dechem. Uvědomujte si spojení spodních žeber s pánví a neutrální polohu pánve. Prodýchejte a opakujte na druhou stranu.

Uvolněte se v dítěti
Sestavu zakončete ve variaci na polohu dítěte, kde si sednete na paty, kolena odtáhnete na šíři pánve a do prostoru takto vzniklého na zemi položíte hrudník a čelo. Paže jsou propnuté, natažené, dlaněmi do země. Prodýchejte a poté sepněte dlaně a pošlete je šikmo dozadu za hlavu, mírně protlačujte hrudník k zemi. Dýchejte zhluboka a volně. Poté se přesuňte do polohy šavásany a nechte v sobě s koncentrací na dech doznít pocity z uplynulého cvičení.

Rotace podporují trávení a odchod škodlivin z těla, v kombinaci s otevíráním hrudníku uvolňují napětí v horní části těla a umožňují nám otevřít se světu a všem možnostem, které v něm čekají. Uchovejte si volnost a svobodu, které ve vás cvičení zanechalo, přijměte je za své, nechte je stát se vaší součástí a vkročte do jara očištění od všeho, co vás tížilo a šťastní, že tu můžete být tak, jak jste.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!