Mýty o zdravé výživě, kterým byste měli přestat věřit

Mýty o zdravé výživě, kterým byste měli přestat věřit
zdroj: Pixabay

„Vegani musí zákonitě trpět nedostatkem bílkovin.“ nebo „ Když chci zhubnout, musím vysadit sacharidy.“ a nebo „Bílý cukr je jed.“ Takové a další mýty o stravování se dnes a denně objevují všude. Jak to s nimi doopravdy je? Pojďme několik z nich uvést na pravou míru.

Zdravá výživa je žhavé téma. Probírá se téměř cokoliv, co s ní souvisí a stejně se tak hojně radí a doporučuje. Bohužel takové „tipy a triky“ dnes často vycházejí z úst nebo z pera nedostatečně erudovaných osob, které dokáží možná tak zmást, ale rozhodně ne pomoci. Pojďme si některé z nich společně vyvrátit a vysvětlit si, proč byste jim vůbec neměli věřit.

1. Superpotraviny jsou exotické a drahé
Přesvědčení, že vaše zdraví zachrání pár bobulek goji nebo lžička chia semínek, když jinak vaše strava sestává z vysoce zpracovaných potravin, je mylné stejně jako mýtus, že superpotraviny jsou drahé, a proto si je nemůže dovolit každý. Místo hledání exotických pochutin je lepší se zaměřit na konzumaci potravin „skutečných“, které představují „každodenní superpotraviny“, které si může dovolit každý a které jsou pro nás přirozené. „Zařaďte do jídelníčku lokální borůvky, lněná semínka, kapustu, rakytník, ale i obyčejný česnek nebo bylinky a můžete si být jistí, že tělo bude také spokojené,“ potvrzuje Michaela Bebová, odbornice na výživu a biochemička.

2. Veganská strava neposkytuje dostatek bílkovin
Víra, že bez masa není bílkovin, není založena na přesvědčivých důkazech. Co je naopak dokázáno je skutečnost, že rostlinná strava snižuje riziko nástupu cukrovky druhého typu, vysokého krevního tlaku, onemocnění srdce a některých druhů rakoviny. I z rostlinné stravy lze získat to, co tělo potřebuje, jen je třeba přemýšlet nad její skladbou. „Jídlo si musíte plánovat a dbát na to, aby jste jednotlivé zdroje kombinovali tak, abyste obsáhli celé aminokyselinové spektrum a bílkovina byla plnohodnotná,“ říká Michaela Bebová a pokračuje: „Abyste se ujistili, že tělu dodáte všechny potřebné živiny, je dobré poradit se s odborníkem na výživu, a to zejména v případě, že se v problematice příliš neorientujete.“

3. Pokud chcete zhubnout, musíte vynechat sacharidy
Nejde o to přestat jíst sacharidy, ale spíše o to udržet jejich konzumaci na uzdě a zabránit dominovému přejídání, ke kterému občas mají tendence vést. „Jednou z  možností, jak udržet konzumaci sacharidů pod kontrolou, je dodržovat u hlavních jídel metodu ideálního rozložení talíře – tedy půlka náleží zelenině, čtvrtina komplexním sacharidům a čtvrtina bílkovinám,“ radí Michaela Bebová.

Když přemýšlíte o zdravé výživě, je důležitý zejména celkový obraz a kvalita toho, co jíte, ne pouhý vzorek. Přejídání se rafinovanými sacharidy a bílým pečivem není dobré, ale úplné vynechání sacharidů včetně těch komplexních, z nichž se energie uvolňuje postupně, také není dobrý nápad. „V nejhorším případě může takový přístup vést ke zvýšené chuti na sladké a k následnému přejídání, kterému se právě snažíte vyhýbat,“ upozorňuje Michaela Bebová. Co tedy platí? Všeho, ale s mírou. A pokud tápete ohledně množství, poraďte se s odborníkem.

4. Přírodní cukry tolik nevadí
Snažíte se omezit množství přijímaných cukrů a z bílého zla ve velkém přesedláte na med, agávový nebo javorový sirup. Proč je to špatně? Protože ačkoliv přírodní zdroje cukru mohou přinést jisté výživové benefity, pořád jsou to z více jak 90 % jednoduché cukry stejně jako cukr bílý. Jinými slovy – stále se jedná o rychlou energii navíc. Opět je nutný střízlivý přístup – ano, medem sladit, ale nepřehánět to.

5. Tučné rovná se špatné
Výzkumy naznačují, že strava s vyšším obsahem zdravých tuků pomáhá hubnutí lépe a více než nízkotučný jídelníček. Tuk dodává pokrmům lahodnost a zvyšuje sytivost, tedy eliminuje a oddaluje nástup hladu. Obojí je klíčem ke ztrátě přebytečných kilogramů i k udržení hmotnosti. „Gram tuku má sice více kilokalorií než gram sacharidu nebo bílkoviny, ale není to nepřítel,“ vysvětluje Michaela Bebová. „Nebojte se zdravých tuků a zařazujte v rozumné míře potraviny jako jsou vlašské ořechy, olivový olej, různá semínka nebo avokádo.“

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!