Poradíme vám, jak překonat poobědovou únavu

Poradíme vám, jak překonat poobědovou únavu
zdroj: Adobe Stock

Typická poobědová únava dokáže pořádně zatemnit mysl. Často vás zkrátka úplně paralyzuje a vy si nemůžete pomoci, chce se vám spát. Jde proti ní vůbec nějak bojovat? Jde a není to vůbec složité! Máme pro vás několik tipů.

Jižní národy řeší poobědovou únavu siestou, klidem, přes který, lidově řečeno, u nich nejede vlak. My si ale u nás nemůžeme dovolit na dvě nebo na tři hodiny všeho nechat, přestat pracovat a na pár hodin odpočívat. Jak ale potom vyzrát na typickou poobědovou únavu, která snižuje produktivitu a mění nás v letargické osoby?

1. Vybírejte jídla s nízkým glykemickým indexem
Glykemický index udává míru rychlosti, se kterou se přijaté sacharidy přemění na glukózu, která se následně dostane do krve. A je to právě vysokoglykemická strava, která bývá viníkem poobědové únavy. Když totiž cukr v krvi rychle vystoupá, cítíte se plní energie. Jakmile ale stejně nebo podobně rychle poklesne zpět, stejně podobně a rychle se z oné zázračně nabyté síly a energie stane únava a ospalost. Proto zařazujte hodně zeleniny, vlákniny, která glykemický index stravy snižuje a dbejte na to, aby v jídle byl dostatek bílkovin a ne jen mnoho zbytečných, nezdravých tuků.

2. Sedněte si na paty nebo se položte na levý bok
I když zdravé tělo funguje podobně jako stroj, stroj to není. I ono potřebuje odpočívat. Což je právě případ trávení, které sebere poměrně dost času a energie. Je proto dobré alespoň půl hodiny po obědě být, pokud možno, v klidu a umožnit organismu, aby zpracoval, co zpracovat potřebuje. V opačném případě se ona únava, kterou vyvolává probíhající zpracovávání jídla, může nepříjemně protáhnout. Pomoci tělu v efektivním trávení můžete dvěma polohami. Buď se posaďte na paty – tím vypojíte spodní část těla a umožníte té vrchní věnovat se trávení. Nebo se položte na levý bok. Tělo vykoná, co potřebuje, vy si odpočinete a můžete potom fungovat dál.

3. Okysličte mozek pohybem
Zase jsme u toho trávení. Jakmile tělo vykoná, co je třeba, potřebuje podpořit zase mozek. Veškerá krev a kyslík byli totiž posílány na trávení, které pomalu končí. Je proto třeba uvést do pohybu zbytek těla. Nejlépe to zvládnete s pomocí pohybu. Naordinujte si něco, u čeho se musíte hýbat. I kdyby to mělo být vyjít pár pater a zase se vrátit, nebo ideálně projít se krátce na čerstvém vzduchu nebo se jednoduše s pomocí pár cviků protáhnout. Což byste ostatně měli dělat každou hodinu.

4. Dostatečně pijte
Únava a malátnost přichází s nedostatkem tekutin. Bude vám k ničemu, když poskytnete tělu čas na trávení, potom se projdete, ale budete unavení, protože málo pijete. Hlídejte si, abyste denně vypili alespoň 8 sklenic vody – v závislosti na četnosti fyzické aktivity je žádoucí přidávat na množství. Nepijte hned po jídle, ale jakmile sesednete z pat a půjdete se projít, řekněme po oné půl hodince po obědě, začněte zase myslet na pitný režim.

5. Zhluboka dýchejte
Správný postoj a hluboký dech udrží v kondici mozek, mysl i svaly. Soustřeďte se na kontakt chodidel se zemí, udržení pánve v neutrální poloze, držení spodních žeber u sebe a dole, na vytahování se za temenem hlavy vzhůru a držení lopatek pomyslně v zadních kapsách u kalhot. Dýchejte od pánevního dna do břicha, do stran, do hrudníku a do klíčních kostí a s výdechem stahujte spodní žebra dolů a k sobě.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Snažíte se o miminko? Šance na otěhotnění výrazně zvyšuje znalost menstruačního cyklu. Pokud žena zná své tělo a jeho cyklus, dokáže lépe plánovat a tím tak zvýšit šanci na úspěch. Každá žena je individuální,...

Čtěte dál
Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno staré přísloví praví, že když si každý den dáte jedno jablko, zaženete lékaře a budete zdraví. Jak už to tak bývá, na lidových...