Není salát jako salát. Jaké jsou nejčastější chyby při přípravě?

Není salát jako salát. Jaké jsou nejčastější chyby při přípravě?
zdroj: Unsplash

Saláty jsou skvělé jako předkrm, příloha nebo hlavní chod. Jedná se o čerstvé, chutné a výživné jídlo, které umí dodat vše, co tělo potřebuje. I na tak jednoduchém jídle se toho ale dá spoustu zkazit.

„Dnes budu jíst zdravě, dám si k obědu salát.“ Ruku na srdce. Kolikrát takhle mluvíte i vy? A jste si opravdu jistí, že salát, který si připravíte, je skutečně zdravý? A pak je tu ještě další věc. Salát, který je zdravý, může být nutričně nedostatečný. Vytvoření vyváženého salátu totiž vyžaduje více dovedností, než si možná myslíte. Pojďte se podívat na nejčastější chyby, jichž se při přípravě salátu lidé dopouští a mrkněte i na řešení, která nabízíme.

1. Vynecháváte bílkoviny
Krůtí maso, sýr, tofu nebo vejce. Přidávání bílkovin do salátu je klíčové, protože zvyšuje sytivost a dělá ze salátu plnohodnotné jídlo. Neomezujte se pouze na živočišné zdroje – přidejte šálek čočky nebo fazolí. Zkoušejte nové potraviny – mořské plody, tuňáka, nebo třeba jogurt, zakysanou smetanu či tvaroh. Do salátu zkrátka patří jedna vydatná porce bílkoviny.

2. Zapomínáte na zeleninu
Možná se teď usmíváte. Jedná se přeci o salát. Jak v něm může být málo zeleniny? Ovšem, že může. Jedno rajče, kousek okurky, cibule, lahodná majonézová zálivka a k tomu rohlík nebo houska. I to je salát. Ale ne asi zrovna takový, který organismu prospěje. Přemýšlejte nejen nad tím, čím salát dochutíte a doplníte, ale začínejte právě od základu. A tím je zelenina. Experimentujte a vybírejte z široké škály dostupné zeleniny, kombinujte různé druhy a zkoušejte nové chutě. Základ sestavte ze zelených salátových listů, poté přidejte něco červeného, něco žlutého a případně zeleného nebo fialového. Ať salát hraje barvami.

3. Vyhýbáte se tuku
Nebojte se tuku! K salátu je ideální nějaký extra panenský olej, třeba olivový – pro lahodnou zálivku přidejte balzamikový ocet a oblíbené koření. Další způsob, jak přidat do salátu hodnotný tuk, je nakrájet do něj avokádo, nebo salát posypte hrstkou oblíbených ořechů.

4. Bojíte se sacharidů
Sacharidy nejsou jen v bílém pečivu a těstovinách. Do salátu přidejte ty komplexní – quinou, bulgur, pohanku, kuskus nebo freekeh. A nebo sáhněte po tradičnějším zdroji – škrobu, kterého se v rozumné míře také nemusíte bát. Dejte si pár na sucho pečených brambor, nebo přidejte sladkou a výživnou kukuřici.

5. Nedotahujete ochucení
Dobře – splnili jste všechny předchozí body. Salát je pestrý na zeleninu, je v něm dostatek bílkovin, tuků i sacharidů. Ale pořád vám nechutná. Co s tím? Pohrajte si s dochucením. Přistupujte k salátu jako ke každému jinému jídlu. Není to jen hromada na sebe naházených zdravých potravin, ale plnohodnotný pokrm, který si zaslouží závěrečnou péči v podobě odpovídajícího dochucení. Přidejte čerstvé bylinky, jako je třeba bazalka nebo koriandr, ozvláštněte jej mátou, dýňovým olejem, pikantní domácí salsou nebo guacamole.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!