Jaké potraviny vás nejlépe zasytí a zároveň jsou zdravé?

Jaké potraviny vás nejlépe zasytí a zároveň jsou zdravé?
zdroj: Unsplash

To, co jíte, určuje, jak se cítíte. Tedy také to, zda máte nebo nemáte hlad. Pocit sytosti závisí zejména na obsahu bílkovin a vlákniny ve stravě. Je tedy výhodné, abyste v jídelníčku měli hned několik takových potravin. A jaké že to například jsou?

Sytivost potravin se neodvíjí od množství kalorií, ale od obsahu vlákniny a bílkovin. Ty se tráví pomaleji a komplexněji, proto potraviny na ně bohaté zasytí na delší dobu. Potraviny, které jich mají dostatek, vás tak dokáží udržet bez hladu a nedostatku energie o mnoho déle než zpracované potraviny plné tuků a cukrů. Bílkoviny jsou dokonce podle četných studií nejvíce sytivé makroživiny, které mění hladiny hormonů sytosti zejména ghrelinu. Vláknina zase dodává stravě na objemu, zpomaluje vyprazdňování žaludku a prodlužuje dobu trávení. Výsledek? Zasytí na delší dobu.

1. Vejce
Vejce jsou zdravá a bohatá na živiny. Mají vysokou sytivost a dodají kvalitní bílkoviny a všech 9 esenciálních aminokyselin. Zkuste si připravit k snídani dvě nebo tři míchaná vejce (bez oleje) a plátek celozrnného chleba. Pouhých 350 kcal z tohoto pokrmu vás zasytí na velmi dlouhou dobu.

2. Ovesné vločky
Ovesné vločky jsou schopné vázat vodu, bobtnat, a jsou bohaté na rozpustnou vlákninu, zejména betaglukany. Ta napomůže pocitu plnosti po jídle stejně jako uvolnění hormonů sytosti. Navíc oddálí vyprázdnění žaludku. Jsou ideální na snídani, po které poskytnou energii doslova na celé dopoledne.

3. Libové maso
Potraviny s vysokým obsahem bílkovin jsou velmi sytivé. Mezi ně patří i libové maso, zejména hovězí. Nejen, že zasytí na delší dobu, kromě toho tento pocit sytosti přetrvá po zbytek dne, kdy zapříčiní, že toho sníte celkově méně.

4. Tvaroh
Tvaroh je bohatý na bílkoviny a v případě, že je odtučněný, i chudý na kalorie, cukry a tuky. Jeho sytivost je srovnatelná se sytivostí vajec.

5. Luštěniny
Nutriční profil fazolí, hrášku, čočky, arašídů a dalších luštěnin je charakteristický vysokou sytivostí. Příčinou je vysoký obsah vlákniny a bílkovin. Výhodou je, že neobsahují žádný cholesterol.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Snažíte se o miminko? Šance na otěhotnění výrazně zvyšuje znalost menstruačního cyklu. Pokud žena zná své tělo a jeho cyklus, dokáže lépe plánovat a tím tak zvýšit šanci na úspěch. Každá žena je individuální,...

Čtěte dál
Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno staré přísloví praví, že když si každý den dáte jedno jablko, zaženete lékaře a budete zdraví. Jak už to tak bývá, na lidových...