Pití bezkofeinové kávy má svá rizika. V čem se liší od té s kofeinem?

Pití bezkofeinové kávy má svá rizika. V čem se liší od té s kofeinem?
zdroj: Adobe Stock

Nedáte dopustit na kávu bez kofeinu a považujete ji za zdravější alternativu té klasické? A netrápí vás náhodou pálení žáhy nebo bolesti kloubů? Může se jednat o vedlejší účinky bezkofeinové kávy. V čem se liší od běžné kávy s kofeinem?

Volba bezkofeinové kávy může být chytrým způsobem, jak omezit množství konzumovaného kofeinu, aniž byste se museli vzdát lahodné chuti kávy. Podle některých studií s sebou ale takové počínání nese překvapivá zdravotní rizika. Káva bez kofeinu se vyrábí tzv. dekafeinací, což je komplexní proces, který z kávových zrn odstraňuje kofein. To se děje za pomocí chemických rozpouštědel, oxidu uhličitého nebo vody. I tak ale v zrnech stopové množství kofeinu zůstává, takže se nenechte mýlit a vězte, že ani káva bez kofeinu zpravidla není zcela bez kofeinu – pro mezinárodní standardy platí, že je bezkofeinová z 97-99 %. Jeden šálek bezkofeinové kávy tak obsahuje přibližně 2-5 mg kofeinu – což je ale oproti kávě kofeinové, která jej v šálku obsahuje kolem 75 mg, poměrně mizivé množství.

3 možné vedlejší účinky bezkofeinové kávy

1. Potíže se srdcem
Některé výzkumy ukazují, že bezkofeinová káva může zvyšovat riziko infarktu. Má totiž tendenci zvyšovat hladinu špatného LDL cholesterolu zodpovídajícího za onemocnění srdce. Snížení příjmu bezkofeinové kávy by také mělo pomoci kontrolovat homocystein v plazmě a působit tak preventivně proti vzniku koronárních problémů.

2. Řídnutí kostí a pálení žáhy
Několik studií se shoduje v tvrzení, že pokud v těle hladina kyselosti přeroste určitou mez, negativně se to odrazí na rovnováze vápníku a čerpání minerálů. Jinými slovy může způsobit řídnutí kostí neboli osteoporózu. Právě tak v těle údajně působí bezkofeinová káva, která je kyselejší než káva s kofeinem. Kromě řídnutí kostí může její nadužívání vést i k vyššímu riziku tvorby žaludečních vředů a pálení žáhy, což je stav, kdy se žaludeční kyseliny vrací jícnem nahoru. Bezkofeinová káva totiž stimuluje růst hormonu gastrinu, který je zodpovědný za uvolňování žaludečních šťáv.

3. Revmatoidní artritida
Podle nedávného výzkumů mohou 4 šálky bezkofeinové kávy denně výrazně zvýšit riziko bolestivého zánětlivého onemocnění jménem revmatoidní artritida. 3 šálky čaje denně ale zase podle výzkumů toto riziko snižují.

Pijte ji, ale s mírou
Jak je vidět, podle některých názorů není ani bezkofeinová káva tak úplně nevinná. Musíte ji kvůli tomu přestat pít? Zřejmě ne. Neměli byste ale denně vypít více než 3 šálky bezkofeinové kávy, ideálně se omezit na maximální množství jednoho šálku denně. Když už nic jiného, minimálně tím snížíte riziko případných nežádoucích vedlejších účinků.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Na toto éčko si dejte pozor – může škodit střevu a konzumujeme ho zcela běžně

Na toto éčko si dejte pozor – může škodit střevu a konzumujeme ho zcela běžně

Podle nové studie může oxid titaničitý, tzv. titanová běloba (E171), běžné éčko používané v mnoha potravinách, ovlivnit trávicí systém. V jakých potravinách na něj můžete narazit a co v těle může způsobit?

Čtěte dál
Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Období podzimu se nese v duchu častých nachlazení. Proč někdo nemocem podlehne snáze a jiný odolá? Vše je otázka síly a efektivity...

Videorozhovor