Jak při vaření zachovat co nejvíce vitamínů a minerálních látek?

Jak při vaření zachovat co nejvíce vitamínů a minerálních látek?
zdroj: Adobe Stock

Nejenom vaření, ale také skladování nebo krájení má vliv na obsah vitamínů a minerálních látek v potravinách. Z toho důvodu bychom neměli být lhostejní k tomu, jak s potravinami zacházíme. Máme pro vás několik tipů!

Dlouhé skladování potravinám neprospívá
Čím delší dobu potraviny skladujete, tím více vitamínů a minerálů ztrácejí. Jedná se hlavně o zeleninu a ovoce. Nekupujte proto zásoby ovoce, zeleniny, ale ani masa na celý týden, ale raději vždy zajděte pro čerstvé. Také zjistěte, jakou teplotu má na konkrétních místech vaše lednice. Například dospodu patří zelenina a o několik pater výš zase maso. Nezapomeňte vždy všechno vybalit z původních obalů, abyste předešli vzniku plísní.

Na noži záleží
Na krájení nepoužívejte kovové nože, ale raději keramické. Například vitamín C je velmi citlivý na oxidaci a potraviny krájené kovovým nožem se tak znehodnotí. Ale už samotné krájení potravinu narušuje. Tato informace má spíše praktickou úlohu – nekrájejte si ovoce na ráno nebo zeleninu moc dlouho dopředu. V rozmezí několika desítek minut, co nakrájenou zeleninu a ovoce rovnou sníte nebo spotřebujete, se zas tak moc neděje.

Vaření, pečení, nebo smažení?
Při vaření se do vody vyplaví hodně vitamínů a minerálů. U rýže nebo dalších potravin, které vodou zvětší svůj objem, to nevadí, ale u většiny druhů pokrmů přebytečná voda spolu s cennými látkami skončí ve dřezu. Proto používejte co možná nejméně vody a potraviny do ní vkládejte až ve chvíli, kdy dosáhne bodu varu. Ideální je, když použijete parník – brokolici, květák, mrkev a další typy zeleniny můžete uvařit na páře. Tak si ponechají co nejvíce zdraví prospěšných látek. Paradoxně nejvhodnější variantou je smažení. Jde totiž o vůbec nejrychlejší tepelnou úpravu potravin. Pokud se vyvarujete nekvalitním olejům a obalování ve strouhance, je smažení i relativně zdravé. Navíc se při něm uvolňují vitamíny rozpustné v tucích, což je zejména vitamín A. Každá tepelná úprava má své.

Zjistěte, jaké vitamíny převažují
Každý vitamín má trochu jiné požadavky. Například vitamín A je odolný i vysokým teplotám. Nicméně při přípravě potravin s pokrmem často nemíchejte, a to kvůli případnému kontaktu s kyslíkem, na který je vitamín A citlivý. Zároveň je náchylný na oxidaci, proto používejte již zmíněný keramický nůž. Vitamín C rychle oxiduje, proto opět využijete keramický nůž. Jedná se o nejcitlivější vitamín, který se ničí při vysokých teplotách, na světle, při nešetrné přípravě i nevhodným skladováním. Nikdy potraviny nenamáčejte ve vodě, a to ani ve studené. Ztráty po 24 hodinách ve vodě dosáhnou až 80 %.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Fakta o cyklu ženy, která vám pomohou otěhotnět

Snažíte se o miminko? Šance na otěhotnění výrazně zvyšuje znalost menstruačního cyklu. Pokud žena zná své tělo a jeho cyklus, dokáže lépe plánovat a tím tak zvýšit šanci na úspěch. Každá žena je individuální,...

Čtěte dál
Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno jablko denně, půl zdraví. Jak jablka prospívají našemu tělu?

Jedno staré přísloví praví, že když si každý den dáte jedno jablko, zaženete lékaře a budete zdraví. Jak už to tak bývá, na lidových...