Nebojte se luštěnin. Zbavit je nadýmavého efektu je otázka několika triků

Nebojte se luštěnin. Zbavit je nadýmavého efektu je otázka několika triků
zdroj: Adobe Stock

Luštěniny měly historicky v našem jídelníčku vždy své místo, ačkoliv jsou stále trochu opomíjenou potravinou. Co pro nás znamenají z výživového hlediska? Jak můžeme luštěniny zařadit do jídelníčku i jinak, než jen v podobě čočkové kaše s vejcem? A jak je to s nadýmavostí luštěnin?

V 10 + 1 otázkách se dozvíte odpovědi na základní otázky, které vás zajímají. Na téma luštěniny jsme si povídali s RNDr. Michaelou Bebovou, odbornicí na výživu a biochemičkou.

Sledujte náš kanál na youtube

Luštěniny
Luštěniny se již několik let opět navrací do našich jídelníčků, i když spíše ve sféře zdravé výživy a v určitých výživových stylech jako je veganství, kde jsou základní složkou jídelníčku. Jejich častá neobliba pramení hned z několika věcí: jejich příprava je často časově náročná, musí se umět dobře ochutit a stále má mnoho lidí zafixovanou nevábnou hrachovou kaši či čočku na kyselo ze školní jídelny. Je to škoda, protože z nutričního hlediska jde o velmi zajímavý typ potravin – obsahují vysoký podíl bílkovin okolo 20 %, zároveň mají ještě velmi vysoký obsah vlákniny, takže zasytí a ještě jsou v základní podobě velmi levnou a dostupnou surovinou.

Zásadní problém luštěnin je jejich nadýmavost. Luštěniny obsahují specifické oligosacharidy, které nejsou štěpeny trávicími enzymy lidského těla a dostávají se tak do střeva tlustého, kde jsou fermentovány za vzniku vodíku, oxidu uhličitého či metanu, tedy plynů. A ty způsobují tedy tolik nepříjemné nadýmání. Naštěstí lze proti nadýmání efektivně bojovat. Jak? To už se dozvíte v rozhovoru.

Moderátorka: Zuzana Košařová

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

I voda může zabíjet. Kolik litrů najednou už je moc?

I voda může zabíjet. Kolik litrů najednou už je moc?

Ledviny nedokáží filtrovat více než určité množství za hodinu. Vypijete-li za tu dobu více, přebytečná voda může zředit elektrolyty v krvi tak, že vám to určitě prospívat nebude. Všeho moc škodí, i vody.

Čtěte dál
Potravina, kterou stojí za to jíst denně pro silnou imunitu a zdravá střeva

Potravina, kterou stojí za to jíst denně pro silnou imunitu a zdravá střeva

Tato potravina snižuje riziko osteoporózy, posiluje imunitu a také pomáhá při kontrole hmotnosti. Tušíte správně, je to bílý jogurt....