Rakytník: Jak při jeho zpracování nepřijít o vitamín C

Rakytník: Jak při jeho zpracování nepřijít o vitamín C
zdroj: Shutterstock

Rakytník je pro svou výraznou kyselou chuť pro mnohé prakticky nepoživatelný, ale přesto je škoda ho nevyužít. Zpracujte ho tak, abyste ho mohli denně užívat a zároveň ztratili co nejméně cenného vitamínu C.

Sklízejte až po prvních mrazech
Rakytník se sklízí od září do listopadu. Je proto ten pravý čas zapřemýšlet nad jeho zpracováním. Rostlina dosahuje výšky až 10 metrů a je velmi citlivá na zkracování, proto ho raději ponechte svému osudu a připravte si žebřík. Abyste si sběr ulehčili, počkejte do prvních mrazíků, kdy bobulky půjdou lépe oddělovat od rostliny. V souvislosti s vitamínem C ale na době sklizně nezáleží.

Nejjednodušší recepty na zpracování
Nejsnazší úprava je příprava rakytníkového medu, kdy použijete vylisovanou šťávu, kterou v poměru 1:2 smícháte s medem. Kyselá chuť nebude tak výrazná, zároveň předejdete tepelné úpravě, která ničí vitamíny a med si přidáte do čaje tak, jak jste zvyklí. Ale pozor, až do vlažného.  

Stejně snadná je příprava sirupu. Opět využijete vylisovanou šťávu, kterou tentokrát smícháte s cukrem v poměru 1:1. Žádné vaření, ani zahřívání. Jednoduše míchejte do doby, než se cukr rozpustí. Skladujte na chladném a temném místě. Vydrží i několik let.

Rakytník je možné sušit, ovšem vyvarujte se teplot nad 40 °C. Sušené plody rozemelete a přidáváte například do kaší, ale i do medu nebo vody. Připravit si z něho můžete také rakytníkový olej na odřeniny, popáleniny nebo vyživení unavené pokožky. Do 100 ml kvalitního oleje přidejte polévkovou lžíci sušených rakytníkových plodů a nechte týden na slunném místě.

Zaručená imunita a povzbuzení organismu
Pravidelné užívání rakytníku vám zajistí imunitu na celou zimu. Kromě mimořádně vysokého obsahu vitamínu C se pyšní provitamínem A, vitamínem E a K1 nebo organickými kyselinami. Vedle zvýšení imunity se skvěle hodí v období rekonvalescence, v případě trávicích obtíží, vysokého krevního tlaku, srdečních obtíží nebo pro posílení vlasů a nehtů.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Období podzimu se nese v duchu častých nachlazení. Proč někdo nemocem podlehne snáze a jiný odolá? Vše je otázka síly a efektivity naší imunity, na kterou má vliv řada faktorů včetně stravy. A právě o...

Čtěte dál
Pět potravin, které jsou velmi dobrými zdroji vápníku

Pět potravin, které jsou velmi dobrými zdroji vápníku

Vápník je pro lidské zdraví velmi důležitý. Aby ho tělo mělo dostatek, je nutné doplňovat jej stravou. A to nejen mléčnými výrobky....

Videorozhovor