Sezóna čajů začala. Umíte je pít správně?

Sezóna čajů začala. Umíte je pít správně?
zdroj: Shutterstock

Na podzim s postupným klesáním teplot jsme stále více zimomřiví. Čaje vás dokáží příjemně prohřát a dodat tělu přesně to, co zrovna potřebuje. Ale i zde platí, že všeho moc škodí. Jeden, dva šálky denně bohatě postačí a splní svůj účel. V opačném případě by mohly být spíše na škodu.

Není čaj jako čaj
Zásadní informací při výběru čaje je jeho druh. Jistě všichni znáte černý, zelený, bílý, ale také ovocný nebo bylinkový. Ale jaký je v nich rozdíl?

Černý čaj byste měli pít jen střídmě. Jeden šálek po ránu bohatě postačí a díky obsahu kofeinu ho můžeme vnímat jako zdravější náhradu kávy. Liší se úpravou. Na rozdíl od zeleného nebo bílého čaje je fermentovaný, což mu dodává barvu. Ta ničemu nevadí, ale po pravidelné konzumaci může vytvářet na zubech nehezké skvrnky.

Zelený čaj je zejména v Číně považován za lék. Snižuje riziko rakoviny, onemocnění srdce a duševních problémů spojených s věkem. Kromě toho dodá energii a tělu potřebné antioxidanty. Denní dávka by neměla přesáhnout půl litru. Při vyšší spotřebě způsobuje nespavost, podrážděnost a nervozitu.

Bílý čaj je nejjemnější, ale i v jeho případě bychom neměli vypít více než půl litru denně. Má obdobné účinky jako zelený čaj.

Ovocný a bylinkový „čaj“
Milovníci čaje sice občas skřípou zuby, pokud někdo nazývá čajem i něco jiného než výše zmíněné druhy, přesto jsou ovocné a bylinkové čaje zažité a oblíbené. Ani ty byste neměli pít ve velkém. Ovocný čaj sice neobsahuje kofein, ale místo toho překyseluje žaludek. Při výběru je dobré přečíst si pořádně složení a vybrat takový, který má v základu šípek, ibišek, pomerančovou kůru a jablečnou vlákninu. Vyvarovat byste se měli také umělému aroma. Takový čaj můžeme s čistým svědomím připravovat i dětem.

Stejně je tomu s bylinkovým čajem, ale na ten pozor. Neměli byste používat bylinky jenom proto, že vám chutnají. Vždy sledujte jejich účinek a podle potřeb je obměňujte.

Raději sypaný než porcovaný
Není pravda, že sypané čaje jsou zárukou kvality. I zde je potřeba pořádně vybírat, případně si nechat poradit ve specializované prodejně, kde je možnost si jednotlivé druhy pořádně prohlédnout. Porcovaným čajům v sáčcích byste se měli obloukem vyhnout. Ani ne proto, že obsahují zbytky, které by byly jako sypané směsi neprodejné, ale hlavně kvůli samotnému sáčku. Ten bývá bělený, čímž vznikají toxické dioxiny a nedávno bylo také prokázáno, že se z nich uvolňuje velké množství mikroplastů.

Jak na to?
Čajům rozhodně není třeba se vyhýbat. V chladných dnech dokáží zahřát, v létě zase ochladit. Mají příznivý vliv na náš organismus a na podzim hlavně na imunitní systém. Jejich konzumaci ale omezte na dva šálky denně. Tak můžete čerpat z jeho benefitů a nemusíte se obávat nežádoucích reakcí. Pokud situace dovolí, sáhněte raději po sypaných směsích a k přípravě použijte kovové sítko, ze kterého se do čaje nedostane nic nežádoucího.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Období podzimu se nese v duchu častých nachlazení. Proč někdo nemocem podlehne snáze a jiný odolá? Vše je otázka síly a efektivity naší imunity, na kterou má vliv řada faktorů včetně stravy. A právě o...

Čtěte dál
Pět potravin, které jsou velmi dobrými zdroji vápníku

Pět potravin, které jsou velmi dobrými zdroji vápníku

Vápník je pro lidské zdraví velmi důležitý. Aby ho tělo mělo dostatek, je nutné doplňovat jej stravou. A to nejen mléčnými výrobky....

Videorozhovor