Představujeme ideální tuk pro smažení kapra, který je plný prospěšných omega-3 tuků

Představujeme ideální tuk pro smažení kapra, který je plný prospěšných omega-3 tuků
zdroj: Shutterstock

Tento olej je bohatý na omega-3 mastné kyseliny a pro nás je např. na rozdíl od tuku kokosového přirozený, protože je lokální a pochází z „domácího“ pěstitelství. Během tepelné úpravy je stabilní, proto se hodí i pro smažení. O jakém tuku je řeč?

Řeč je samozřejmě o řepkovém oleji. Řepka olejka patří do rodiny zelí a je blízká příbuzná tuřínu a hořčice. Řepka, z níž se vyrábí kuchyňský řepkový olej, vznikla kdysi tradičním křížením. Aby bylo řepkový olej možno nazývat „řepkovým olejem“, musí obsahovat maximálně 2% kyseliny erukové a splňovat mezinárodní normy.

Cenné tuky a v nich rozpustné vitamíny
Čistý olej v podobě toho řepkového dodá zdravé tuky a vitaminy rozpustné v tucích, jako je vitamin E – silný antioxidant podporující zdraví pokožky a očí – a vitamin K. Díky přirozeně nízkému obsahu nasycených a vysokému obsahu nenasycených tuků podporuje zdraví srdce. Hlavní roli v tom hraje kyselina alfa-linolenová (ALA), jedna z omega-3 mastných kyselin. ALA je esenciální  v ideálním případě se v těle dokáže částečně přeměnit na další dvě omega-3 mastné kyseliny – na kyselinu eikosapentaenovou (EPA) a kyselinu dokosahexaenovou (DHA).

Řepkový olej má také vysoký obsah omega-6 tuků, které podporují celkové zdraví, jsou-li konzumovány v mírném množství. Většina lidí však ve své stravě přijímá příliš mnoho tuku omega-6, což může vést ke zvýšení rizika vzniku zánětu. Řepkový olej ale zánětlivost nepodporuje, protože vyniká ideálním poměrem omega-3 k omega-6 1:2. Nedávná analýza studií dokonce zjistila, že pravidelná konzumace řepkového oleje vedla k nižším hladinám LDL (špatného) a celkového cholesterolu, což vás může ochránit před vznikem srdečních onemocnění.

Vysoký kouřový bod, neutrální chuť a příznivá cena
Dalším významným benefitem řepkového oleje je fakt, že má poměrně vysoký kouřový bod, což znamená, že je stabilní až do teploty okolo 210°C. Díky tomu se skvěle hodí pro opékání, pečení, smažení kapra či řízků a jiné způsoby tepelných úprav. Pro ty je vhodný i díky neutrální chuti, která jej předurčuje i k použití v kuchyni studené. Skvěle tak zafunguje i v salátových dresinzích. Kromě toho všeho je také cenově dostupný, což z něj činí takřka ideální potravinu.

Geneticky modifikovaný a vysoce zpracovaný
Řepkový olej zatím vypadá jako poměrně ideální potravina. Má nějaké nevýhody? O genetické modifikaci jsme již mluvili. Ačkoliv se obecně tvrdí, že GMO zdravotně neškodí, řada lidí se jim z pochopitelných důvodů vyhýbá. Dalším mínusem je fakt, že podobně jako většina olejů užívaných v potravinářském průmyslu, je i ten řepkový vysoce zpracovaný. K jeho „čištění“ se přidává chemické rozpouštědlo zvané hexan, které v procesu filtrace vede ke snížení obsahu vitaminu E a volných mastných kyselin, což může snížit zdravotní přínosnost oleje. Pokud hledáte alternativu k vysoce zpracovanému řepkovému oleji, zkuste jeho za studena lisovanou verzi, v níž si olej zachovává většinu živin. Ta je ale obvykle dostupná pouze na specializovaných obchodech.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Ztužené nebo částečně ztužené tuky prokazatelně škodí zdraví. Jak se jim vyhnout?

Ztužené nebo částečně ztužené tuky prokazatelně škodí zdraví. Jak se jim vyhnout?

Částečně ztužené rostlinné tuky mohou ovlivnit zdraví srdce. Zvyšují totiž hladinu „špatného“ LDL cholesterolu a snižují množství toho dobrého – HDL cholesterolu. Proto byste se jim měli ve stravě vyhýbat....

Čtěte dál
Výhody a rizika stavu v ketóze. Ketodieta je účinná, jen ji musíte správně uchopit

Výhody a rizika stavu v ketóze. Ketodieta je účinná, jen ji musíte správně uchopit

Diety na principu tzv. ketózy jsou stále oblíbenější a to hlavně z důvodu, že mají vysoké procento úspěšnosti. Na internetu si můžete...

Videorozhovor