Mák je nedoceněnou plodinou. Proč stojí za to ho zařadit do jídelníčku?

Mák je nedoceněnou plodinou. Proč stojí za to ho zařadit do jídelníčku?
zdroj: Shutterstock

Cizinci se často diví, že si u nás v České republice tak libujeme v makových náplních. Ve světě je totiž tato plodina známá především jako opium, proto nemá mák moc dobrou pověst. Jeho nutriční hodnota je ale významná, proto by měl v našem jídelníčku mít své pevné místo.

Česko je celosvětově nejvýznamnější legální pěstitelskou zemí máku setého. To je rostlina z čeledi makovitých, která se u nás pěstuje jako zdroj potravinářského máku. Je bohatá na různé alkaloidy a nezralé makovice produkují bílé mléko, z něhož se vyrábí opium. Tato skutečnost se zasloužila o fakt, že v západních zemích je užívání máku a produktů z něj považováno za pochybné.

Společnost se tak nevědomky připravuje o jeho četné benefity: mák je totiž mimořádně zdravý. Dodává spoustu cenného vápníku, železa, zinku a kyseliny linolové (polynenasycená mastná kyselina), která se řadí k omega-6 esenciálním mastným kyselinám. Pozor je ale třeba dávat na správné skladování – mák totiž obsahuje hodně tuku, takže má tendenci žluknout. Vždy ho mějte raději v ledničce a neskladujte ho dlouho, ať zůstane zdravotně nezávadný.

Proč byste mák měli zařadit do svého jídelníčku?

1. Zlepšuje trávení
Jedna lžíce mletého máku dodá 2 g vlákniny. Ta je považována za „kartáč“ střev a pomáhá zabraňovat zácpě a stimulovat střevní činnost. Denní doporučený příjem vlákniny se pohybuje kolem 25 g.

2. Pomáhá při tvorbě červených krvinek
Semínka máku jsou bohatá na železo a měď. Ty jsou nezbytné pro tvorbu červených krvinek. Nedostatek železa naopak může zapříčinit anémii, únavu a svalovou slabost. Budete-li pravidelně užívat mák, můžete se těmto nepříjemným stavům vyhnout.

3. Podporuje poznávací funkce mozku
Množství železa obsaženého v makových semenech vede ke zvýšení produkce hemoglobinu, červeného krevního barviva, která rozvádí po těle kyslík. Správné množství kyslíku a železa v mozku se pozitivně podepisuje na práci poznávacích funkcí a snižování jejich poruch, jako je Alzheimerova choroba a demence.

4. Pečuje o zdraví kostí
Zinek zvyšuje hustotu minerálů v kostech a tím pádem i jejich celkový zdravotní stav. Významnou měrou kosti posiluje i vápník. Oba minerály ve velkém obsahují právě semena máku.

5. Reguluje krevní tlak
Polévková lžíce máku nabízí téměř 63 mg draslíku, méně než 2 mg sodíku a množství folátu – kyseliny listové. Tato kombinace přispívá ke snížení hypertenze a uvolnění krevních cév. Tím dochází k udržování správného průtoku krve a snižování nebezpečí vytvářeného zvýšeným nebo vysokým krevním tlakem.

6. Zkvalitňuje spánek
Mák je bohatý na hořčík. Tento minerál je spojován se zlepšováním kvality a zvyšováním délky spánku, který je pro tělo i mysl tím nejdůležitějším a nejúčinnějším regeneračním prostředkem.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Klasika, která nestárne a nikdy neomrzí: Hlávkový salát na nekonečno způsobů

Klasika, která nestárne a nikdy neomrzí: Hlávkový salát na nekonečno způsobů

Jeho neutrálně svěží chuť mu dodává variabilitu, díky níž jej využijete v celé řadě různých pokrmů. Hlávkový salát posiluje imunitu, svaly, srdce i nervy. A nejen proto představuje ideální součást jídelníčku.

Čtěte dál
Salát polníček: vliv na zdraví a využití v kuchyni

Salát polníček: vliv na zdraví a využití v kuchyni

Polníček je znám svou plnou oříškovou chutí. Pokud jej přidáváte do smoothies, jistě víte, že dokáže vytvořit úžasně krémovou strukturu....
5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

5 tipů, jak si maximálně udržet psychiku, zdraví i kondici v boji proti COVID-19

S dnešní situací nikdo nepočítal. Přesto můžeme podle odborníků i v této těžké době udělat něco, abychom alespoň minimalizovali riziko...

Videorozhovor