Miso polévka je zdraví prospěšná stejně jako vývary. Jak ji připravit?

Miso polévka je zdraví prospěšná stejně jako vývary. Jak ji připravit?
zdroj: Adobe Stock

Miso pasta se skvěle hodí na dochucování zeleninových i masových pokrmů a tvoří základ populární miso polévky. Díky fermentaci je nabitá vitamíny a minerály. Jestli jste ji ještě nevyzkoušeli, zajděte do prodejny zdravé výživy, kde si vyberete z několika druhů.

Tradiční japonská surovina
Miso pasta pochází z Japonska, kde zaujímá své čestné místo. Japonci ji používají na přípravu tradiční polévky, kterou začínají každý den. V překladu název znamená „pramen chuti“. Základ tvoří sójové boby, které se naočkují houbou kódži. Potom se přidává sůl, případně ještě obiloviny. Nejčastěji rýže nebo ječmen. Suroviny se potom promísí a uloží do dřevěného sudu, kde budou po určitou dobu kvasit.

Miso pasta kvasí i několik let
Podle délky kvašení bude mít miso pasta výslednou barvu a chuť. Čím tmavší, tím delší dobu zraje a je také výraznější. Takzvané shiro miso se ukládá pouze na 5 dnů. Má světlou barvu a nasládlou chuť. Oproti tomu pasta hatcho je tmavě hnědá a kvasí 3 roky. Do pokrmů ho proto stačí jen velmi malé množství a rozhodně s ním nezačínejte. Nejprodávanější je genmai miso. Chutí i barvou je někde mezi a můžeme ho bez obav použít jako základ polévky, ale i k dochucení jídel. Nahradí sójovou omáčku, ale má plnější chuť.

Fermentace je přirozený způsob kvašení
Fermentace je původní způsob kvašení, který dovoluje dlouhé skladování potravin, lepší stravitelnost a zároveň uchování všech živin. V průběhu fermentace dokonce potraviny získají zcela nové látky, které jsou zdraví mimořádně prospěšné. Sójové boby ztratí díky fermentaci toxiny, které by mohly podpořit vznik plísní. Jsou také velmi snadno stravitelné a nemohou nadýmat jako běžně připravované luštěniny. Miso pasta obsahuje na rozdíl od sóji větší množství vitamínů B a C, slouží jako antioxidant, podporuje trávicí systém a nahrazuje tak probiotika a zastavuje šíření bakterií v těle.

Miso polévka je základ dne
Tradiční japonská polévka Misoshiru se zpravidla podává každý den k snídani. Základem je vývar připravený ze sušené řasy kombu, popřípadě z dalších surovin, například sušených ančoviček nebo houby shiitake. Do hotového vývaru se přidá miso pasta a jen krátce se povaří, aby se zachovalo co nejvíce prospěšných látek. Následují ostatní ingredience, které záleží čistě na chuti každého strávníka. Obvykle jsou to houby, tofu, mořské řasy a případně i nějaká zelenina. Dobře připravená miso polévka obsahuje prebiotika a probiotika, vitamíny B, zejména B12, C a K, který vzniká fermentací a podporuje ukládání vápníku v kostech. Dále minerály jako je vápník, jód a hořčík, omega–3 mastné kyseliny a bílkoviny.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!