Proč je vhodné spát na levém boku?

Proč je vhodné spát na levém boku?
zdroj: Adobe Stock

Ukazuje se, že nejen doba spánku, ale také poloha, kterou při něm zaujímáte, je dalším významným faktorem pro udržení optimálního zdraví. A ukazuje se, že pro zdraví je dobré spát hlavně na levém boku. Proč?

Spánek na levém boku podle ájurvédy, indického holistického přístupu ke zdraví, prospívá srdci, trávení i zádům. A to zejména vlivem správného postavení orgánů, jehož mohou v této poloze přirozeně dosáhnout.

Podpora proudění lymfy
Ájurvéda zastává názor, že levá strana je dominantní pro lymfu, takže spánek na této straně podporuje její proudění a odtok nežádoucích látek z těla.

Zlepšení trávení
Spánek na levém boku zlepšuje trávení díky gravitaci – nestrávené zbytky potravy se snadno dostanou tlustým střevem do sestupného tlustého střeva, což zvyšuje pravděpodobnost, že se po probuzení půjdete vyprázdnit. Žaludek a slinivka také mohou přirozeně „viset“, protože se nachází na středu až levé straně těla, což může udržet optimální vývoj enzymů ve slinivce a dalších zažívacích procesů v žaludku. To se může příznivě podepsat i na výrazném zmírnění či eliminaci pálení žáhy.

Poděkují vám i záda
Ačkoliv se o tom vedou debaty, zpravidla převládá názor, že gravitace při spaní na levém boku usnadňuje průtok krve do srdce i z něj. Dochází tak k celkové vitalizaci krevního oběhu, kterou ocení nejen těhotné ženy. U těch může poloha na levém boku také zmírnit tlak na záda a zvýšit průtok krve do dělohy, ledvin a k plodu. Díky mírnění tlaku na záda je spánková poloha na levém boku vhodná i pro ty, které trápí chronické bolesti zad.

Poraďte se s lékařem
Pokud jste z nějakého důvodu přesvědčení, že vám více vyhovuje spánek na boku pravém a pokud trpíte onemocněním srdce, spánkovou apnoí, či glaukomem, nemusí pro vás výše zmiňované benefity přímo platit. V takovém případě je nejlepší poradit se s příslušným lékařem.

Nejprve si budete muset zvyknout
Pokud jste zdraví a chcete vyzkoušet, zda vaše zdraví spánek na levém boku ještě zlepší, počítejte s tím, že nejprve si na novou spánkovou polohu budete muset zvyknout. Tomu můžete pomoci zavedením jednoduchých strategií, které zajistí hladký přechod. Můžete například experimentovat s podkládáním zad polštářem tak, aby pro vás bylo obtížnější se v noci přetočit na druhou stranu. Zkoušejte také spát na opačné straně lůžka, než na kterou jste běžně zvyklí. Pozornost věnujte i výběru matrace – protože spaní na straně může na boky a ramena vyvíjet tlak, měla by být matrace měkčí, aby dovolila páteři odpočívat v přirozeném postavení.

Líbil se Vám článek?
Sdílejte ho s přáteli! A přidejte si nás na seznam.cz!

Také by Vás mohlo zajímat

Na toto éčko si dejte pozor – může škodit střevu a konzumujeme ho zcela běžně

Na toto éčko si dejte pozor – může škodit střevu a konzumujeme ho zcela běžně

Podle nové studie může oxid titaničitý, tzv. titanová běloba (E171), běžné éčko používané v mnoha potravinách, ovlivnit trávicí systém. V jakých potravinách na něj můžete narazit a co v těle může způsobit?

Čtěte dál
Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Jak vhodnou stravou významně posílit imunitu

Období podzimu se nese v duchu častých nachlazení. Proč někdo nemocem podlehne snáze a jiný odolá? Vše je otázka síly a efektivity...

Videorozhovor